Zakupy, zakupy – ile to naprawdę kosztuje?

 

W zeszłym roku ryby na stół wigilijny smażył mój mąż. Efekt jest taki, że przez rok był w kuchni spokój, ale teraz trzeba mu kupić nową – specjalną – patelnię „która nadaje się do smażenia ryb”. Stałam chyba pół godziny przed regałem w sklepie wybierając „najlepszą patelnię”. W końcu z trzech finalistek wybrałam tę o średniej cenie.  Założyłam, że średnia cena to też średnia jakość, a więc dam mężowi szansę. Jednocześnie jej cena nie spowoduje, że będzie mi bardzo żal, gdy mój ukochany małżonek ją spali. Jednak przy kasie okazało się, że patelnia ma inną cenę niż ta wskazana na półce. Odechciało mi się tych ryb!

 

Jako konsument mamy prawo znać cenę towaru oraz porównywać ceny towarów przed dokonaniem zakupu.  Sklepy mają obowiązek, by w miejscu sprzedaży detalicznej uwidaczniać cenę oraz cenę jednostkową towarów w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.

 

Zgodnie z polskim prawem w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę, konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej. Zatem konsument ma prawo żądać, by towar został sprzedany po cenie niższej.

 

Czasem, gdy dokonujemy zakupu, pojawiają się dodatkowe,  inne niż cena towaru, koszty. Dla przykładu, gdy kupujemy komputer, takie dodatkowe płatności mogą obejmować koszt usługi naprawy i  konserwacji lub ubezpieczenia tego komputera. Jako konsument powinniśmy zostać poinformowani wprost o takich kosztach i wprost się na nie zgodzić, by być obowiązanym je ponosić. Bowiem zgodnie z polskim prawem, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową, przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

Warto mieć na uwadze, że jeżeli przedsiębiorca nie otrzymał wyraźnej zgody konsumenta na dodatkowe koszty, lecz założył jej istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, które konsument musi odrzucić w celu uniknięcia dodatkowej płatności, konsument ma prawo do zwrotu uiszczonej płatności dodatkowej.

 

 

Źródła prawa:

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz.827 ze zm.)

Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U. 2014 poz. 915 ze zm.)

Udostępnij:
Napisane przez: Prawo i Ja