Składanie reklamacji, czyli co zrobić, gdy zakupione rzeczy się psują?

Wczoraj stałam w kolejce do kasy w sklepie. Nerwowo przytupywałam, bo jeszcze miałam

w planach… Ach, czego nie miałam w planach! Jednak przede mną stała jakaś wyjątkowo kłótliwa klientka. Pani chciała zareklamować mikser, ale nie miała już paragonu. Sprzedawczyni bezskutecznie jej tłumaczyła, że bez paragonu nie przyjmie żadnej reklamacji. Pani jednak upierała się, że może udowodnić, że kupiła ten mikser w tym sklepie. W końcu ekspedientka powiedziała, że i tak by nie przyjęła tej reklamacji, bo na te miksery jest gwarancja i pani powinna iść do serwisu, a nie do sklepu. Klientka nadal niezrażona żądała przyjęcia miksera do reklamacji. W końcu sprzedawczyni spojrzała w komputer i po kilku minutach klikania oznajmiła, że takie miksery sprzedawali wyłącznie w promocji,

 a w przypadku promocji reklamacja nie przysługuje w ogóle. I wreszcie klientka przestała się kłócić!

 

Sprzedawczyni nie miała racji!

Gdy kupiona rzecz ma wadę, konsument może złożyć reklamację.

Aby reklamować towar musimy wykazać, że dokonaliśmy jego zakupu w określonej dacie, w określonym sklepie. Można tego dokonać na wiele sposobów, najłatwiej jest przedstawić paragon jako dowód zakupu. Jednak dokonania zakupu możemy też dowodzić w inny sposób, np. przez wyciąg potwierdzenia transakcji z naszej karty płatniczej lub za pomocą świadków.

 

Ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy wobec kupującego za wadę fizyczną lub prawną rzeczy to rękojmia. Czasem otrzymujemy tez dodatkowo gwarancję.  Gwarancja to dobrowolne zobowiązanie gwaranta (sprzedawcy, producenta lub importera) dotyczące jakości produktu.

 

Konsument może wykonywać uprawnienie z tytułu rękojmi niezależnie od uprawnień wynikających z tytułu gwarancji.  Jeśli zakupiony towar posiada  gwarancję, konsument może dowolnie wybrać, czy korzystać z rękojmi, czy z gwarancji. Konsument może również, gdy gwarant nie uwzględnił reklamacji, składać reklamację z tytułu rękojmi.

 

Zakup towaru w promocji cenowej nie pozbawia konsumenta prawa do składania reklamacji, chyba że obniżka wynikała ze wskazanej przez sprzedawcę wadu towaru. Wtedy konsument, który świadomie zakupił towar niepełnowartościowy nie może reklamować tej wady.

 

Źródła prawa:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 2016 poz. 380 t. j. ze zm.)

Udostępnij:
Napisane przez: Prawo i Ja