Jestem nowoczesny i mam bank w telefonie. Robię przelewy przez telefon, gdy jadę autobusem (a ludzie się gapią mi przez ramię, ciekawi co robię!). W telefonie mam pozapisywane wszystkie PIN-y i inne numery. To super wygodne!
Bankowość mobilna to bankowość elektroniczna (e-banking) na smartfon. Jeśli „masz bank w telefonie” to dzięki instalacji protokołu WAP przez swój telefon możesz nawiązać sesję ze stroną internetową banku.
Banki oferują też infolinie. Dzwoniąc na określony numer możesz np. zlecać przelewy Może to się odbywać przez kontakt z operatorem (call center) lub automatyczny serwis telefoniczny (IVR) (który mówi np. „proszę wybrać drugą cyfrę kodu”) .
Usługi mobilne są nowoczesne, szybkie i wygodne, ale pamiętaj, że bank nakłada na Ciebie jako klienta szereg wymogów zachowania bezpieczeństwa.
Po pierwsze masz obowiązek zabezpieczenia loginu i hasła oraz zachowania ich poufności. Jeśli zatem wpisujesz te dane w taki sposób, że ktoś może je podpatrzyć to naruszasz wymogi banku. Pamiętaj też, by nigdy nie zapisywać haseł w pamięci telefonu- to tez naruszenie zasad bezpieczeństwa!
Po drugie, Pamiętaj, że masz obowiązek korzystania z bezpiecznych urządzeń, czyli wyposażonych w oprogramowanie antywirusowe oraz niepublicznej sieci!
Po trzecie nie zapomnij, że możesz się logować do banku tylko za pomocą stron bankowych. Zatem nie otwieraj żadnych innych linków, by nie paść ofiarą phishingu!
Bank ma swoje numery infolinii. Gdy otrzymujesz telefon z innego numeru, zweryfikuj, że jest to pracownik banku.
Gdy naruszysz obowiązki bezpieczeństwa (i ujawnisz swoje login i hasło dostępu –np. podglądaczowi z autobusu, i wykonana z Twojego konta przelewy na swoje konto), Bank potraktuje to jako transakcję autoryzowaną przez Ciebie i nie odzyskasz od Banku pieniędzy!
Nowoczesny oznacza też rozsądny. Nie korzystaj z publicznej sieci i zabezpiecz poufność danych!
Przydatna definicja: BLIK – polski system płatności mobilnych, który umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sklepach i punktach usługowych, wypłacanie gotówki w bankomatach oraz dokonywanie płatności w Internecie. Podstawowym mechanizmem identyfikacyjnym w systemie płatności mobilnych BLIK są kody jednorazowe